torsdag

Spis mindre, tren mer



Tidligere har jeg kommentert i kanskje heller krasse ordlag om det kollektive slankehysteriet som har bulldosert over landet vårt. Jeg har oppfordra og oppmuntra etter evne om om at dietter trengs ikke så lenge en klarer å spise balansert, få øvd opp metthetsfølelse og ikke minst; være mer kritisk til smaker. Det er nå tross alt ikke brødskivene en spiser til frokost som utgjør den store vektforskjellen, men alt det andre en putter i seg.

En leser av bloggen kommenterte også at det er ei etisk side ved at alle går inn i lavkarbomodus; det krever langt mer energi å produsere kjøtt. Kjøttprodusenter jubler nok over at lavkarboen har fått kloa i oss, men det er ikke sikkert at 1 milliard av jordas mennesker som sulter har helt den samme oppfatninga. For å lese mer om de etiske perspektivene rundt lavkarbo-dietten, så anbefaler jeg å lese bloggen til leder av Framtiden i våre hender; Arild Hermstad.

Ellers kom jeg over denne tegneserieruta til Frode Øverli på Facebook, og synes i grunnen den oppsummerer ganske greit hva som egentlig er greia. Jeg går for slankekuren Face It!!

Les mer: Kariannes slanketips 

A wave of low carb dietting has swept across our country the last few months. I've been commenting it rather ironically and tried to inspire people to rethink all kinds of diets, and rather focus on how to eat more balanced, getting better on feeling the satiety and be more critical to what are good and bad tastes. 


A reader of this blog also commented on the fact that there is an ethical side to the low carb diet. It takes a lot more energy to produce meat. Meat producers are very happy of this late development, but Iæm not sure if those 1 million people who are starving today would say the same. 


I find illustrator Frode Øverli's comic strip hits the nail very well this time. I suggest the Face It-Diet! 



2 kommentarer:

  1. Nydeleg illustrert!

    Eg har faktisk slanka meg 15 kilo det siste året (graviditetskilo, ja, men jammen sit dei godt fast!) I går satt eg og vurderte om eg skulle skrive eit blogginnlegg om kor vanskeleg det er å spise mindre og trene meir. Eg har enno ikkje skrevet det, så dersom det kjem eit innlegg om dette eingong, så kan du trygt vite at det er inspirert av deg!

    SvarSlett
  2. He he, Frode Øverli har det med å sette fingeren på ting.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...