onsdag

Planeten er full nok av folk

Sitat Trond Espen Seim

Det å få barn er en egoistisk handling. Jeg har flere ganger tenkt at en burde bli spurt først om en egentlig vil bli født. Ingen spurte meg om jeg bli født inn i denne verden, jeg bare blei det fordi foreldrene mine ønska seg unger. På den annen side også veldig lurt at barn blir født. Uten barn så stopper verden opp. Og det er ingen tjent med.

At noen velger å ikke få barn er også en form for egoisme; en ønsker ikke at små mennesker med viftende armer og buser under nesa skal kontrollere tida. For barn er store tidstyver. Dessuten er det et sjansespill å sette barn til verden. Mange er bekymra for å få et sjukt barn for eksempel. Det krever ekstra oppfølging, flere bekymringer og ikke minst; ekstra ressurser. Alle går rundt og sier at en skal være glad for at en får friske barn. Og det er jo mye sannhet i det. Likevel så har jeg hatt en større bekymring for om jeg har satt til verden en ny Hitler. Det ville jo vært forferdelig.

Trond Espen Seim er en av Norges beste skuespillere. De fleste av oss kjenner ham best som Varg Veum, ei rolle ikke passa helt til å spille. Han ville derimot vært ypperlig som Harry Hole. Men nå har Hole gått til Hollywood, så da kan det jo være det samme. Men jeg har sett Seim i roller på scenen og nærmest fått dånedippen hver gang. For tida er mannen hjemme i en slags pappapermisjon, så egentlig burde jeg oppsøkt ham og spurt om han vil ta en permisjonskaffe på Stassjon med meg - som en litt skrudd form for stalkervirksomhet. Å få en kjendis ut hit ville sikkert vært fin snadder både lokalavisa og bloggen. Dessuten er barseltreff med menn langt mer interessante. Samtalen kan ta fine og uante retninger, og ikke kun sirkle rundt amming, fødsel og bleier. De fleste menn jeg kjenner er ikke så opptatt av å snakke om ammepupper, morkaker og gul avføring. Det passer meg i grunnen ganske fint!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i hva Seim sier i det milelange intervjuet med Dagbladet om at det å få barn er mye å finne ut av. For det er en stor, stor sannhet. De kommer faktisk uten bruksanvisning og muteknapp.

Foto: Agnete Brun

1 kommentar:

  1. Eg skjønner tanken i sitatet over og har tenkt på det sjølv, medan eg gjekk gravid, dette med overbefolkning, for lite mat og ressursar i Afrika og eit nytt barn i Norge. I eit globalt samfunnsperspektiv, ville det jo vore betre å adoptere eit foreldrelaust barn enn å få barn sjølv. Likevel, på einskilde område er det andre, sterkare ting som speler inn.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...